|     |     |   ENGLISH
  |  
دوشنبه 29 آبان 1396
  |     |  
نوع خبر 
 
 احداث و اجرای بیش از بیست پروژه عمرانی از افتخارات سال همت مضاعف، کار مضاعف در دانشگاه کاشان است
رئیس دانشگاه کاشان، احداث و اجرای بیش از بیست پروژه عمرانی را از افتخارات امسال دانشگاه کاشان در سال همت مضاعف، کار مضاعف ذکر کرد. دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد گفت: فاز نخست ساختمان سازمان مرکزی، گذر نسیم، مسجد دانشکده معماری و هنر، خوابگاه دانشجویی حاج‌احمد امامی کاشانی، کاشی‌کاری و نماکاری سردر، ایوان و محراب مسجد دانشگاه و خانه رفاهی، فرهنگی خواهران در سال 89 به بهره‌برداری رسیده اند. وی، خوابگاه دانشجویی حاج محمد محتشمی، نیروگاه یک‌مگاواتی تولید همزمان برق، حرارت و برودتCCHP، خوابگاه پژوهشکده قمصر ، مهمانسرای دانشگاه، دانشکده حقوق، فاز دوم دانشکده مهندسی، کتابخانه مرکزی، سالن آمفی تئاتر و خوابگاه دانشجویی متأهلین را از جمله پروژه‌های درحال اجرا در سال 89 در دانشگاه کاشان برشمرد. دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: امسال همچنین مهمانسرای دانشگاه، سالن بدنسازی، سالن استخر، رستوران‌های دانشجویی، سالن اجتماعات دانشکده علوم و ساختمان دانشکده منابع طبیعی و علوم‌زمین دانشگاه کاشان تعمیر و تجهیز شده‌اند. رئیس دانشگاه کاشان، تأسیس صندوق قرض‌الحسنه دانشجویی فاطمه‌الزهراء، دفتر ارتباط دانشگاه و خانواده، تشکیل کمیته حقوق شهروندی، تأسیس ستاد توسعه دانشگاه کاشان، تأسیس کانون هماهنگی گل و گلاب،افزایش رشته‌ها و گرایش‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، تدوین سند چشم‌انداز دانشگاه کاشان و اجرای طرح رستوران تاک برای اولین بار در سطح دانشگاه‌های کشور را از جمله دستاوردهای دانشگاه کاشان در سال همت مضاعف، کار مضاعف برشمرد. دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: ساخت ربات هوشمند نشانه‌گیر، طراحی و ساخت سوپرکامپیوتر HPC، ساخت دستگاه تقطیر مداوم، ساخت دستگاه ویسکومتر گازی و ساخت دستگاهVSMرا از جمله اختراعات و ابتکارات دانشگاه کاشان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جنبش نرم‌افزاری و جهش علمی اعلام کرد.
چهارشنبه 25 اسفند 1389  7:13:49
 پيام تسليت مركز كاشان‌شناسي دانشگاه كاشان به مناسبت درگذشت مرحوم استاد ايرج افشار
مرگ چنین خواجه نه کاری است خرد   ایرج افشار رفت و با رفتن او ایران داغدار یکی از فرزانه ترین و فرهیخته ترین فرزندان خویش گشت. ایرج همانگونه که نامش با ایران هم تبار است، جانش با ایران و فرهنگ ایران هم یار بود و  بی خود نگفته اندکه « الاسماء تنزل من السماء ... آری او فرزند نجیب ایران بود و شیفته فرهنگ ایرانی و از همین روی بود که هفتاد سال یکسره و بی سستی و گسست  در شناختن و شناساندن  این سرزمین و فرهنگ آن قدم و قلم زد و اینک انبوه گیج کننده ریخته های قلم او در زمینه های گوناگون فهرست نویسی، نسخه پژوهی، کتاب پژوهی،ایران پژوهی خاطرات نویسی، تاریخ ، عرفان ، اسلام و ...  که بخشی از آنها حاصل گشت و گذارها و تجربه های قدم اوست آشکارا  نشان می دهد که ایرج بی گفت وگو یکی از آنان است که « نظیر خویش بنگذاشتند و بگذشتند» و به تعیین یکی از آنان که در شمار خرد  از هزاران بیش اند. مرکز پژوهشی کاشان شناسی  دانشگاه کاشان غروب چونین بزرگ مردی را به ایران و ایرانی بویژه به اهل فرهنگ و فرزانگی تسلیت می گوید. بویژه که ایرج را با کاشان سر و سری نزدیک بود، بارها و بارها این شهر و روستاهای اطراف آن را زیر پا گذاشته بود و بخشی از کارهای قلمی و قدمی خویش را به این شهر و فرهنگ و فرزانگان آن ویژه ساخته بود. پاره ای از کتاب های نویسندگان کاشانی را تصحیح و تعلیق کرد و نخستین تاریخ کاشان را که هنوز نیز در زمینه خود بهترین است ، چاپ و نشر کرد و بسی کارهای کاشیانه دیگر. ایرج رفت، مردی که سال های سال خواهد گذشت و جای گزینی نخواهد داشت، روحش شاد؛ یادش گرامی و راهش پررهرو ایرج آن نیست که ایران برد از یاد او را سال گذشته اعضای مرکز پژوهشی کاشان شناسی به بهانه برگزاری کنگره افضل الدین محمد مرقی کاشانی در  دیداری دوستانه در منزل ایشان گرد آمدند و از راهنمائی‌های ایشان در برگزاری این کنگره استفاده‌های شایانی کردند.          
سه شنبه 24 اسفند 1389  12:2:59
 استادیار دانشگاه کاشان: ماندگاری آثار تقلیدی کمتر از آثار هنری است
چهاردهمين مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ نظامي با موضوع بررسي «نظيره‌سازي از خمسه نظامي» و بسخنراني دکتر حسين قربان‌پور آراني، استادیار دانشگاه كاشان در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار شد.  در اين درس‌گفتار حسين قربان‌پور آراني به مفهوم تقليد و محاکات و تخيل، تقليد از ديدگاه نقد مدرن، رابطه‌ تقليد و تصوير، رابطه‌ تقليد و زبان، زمينه‌هاي تقليد، تقليدسرايي به شيوه‌ نظامي، شيوه‌‌ کار نظامي و مقلدان او و سير تحول آثار تقليدي از قرن هفتم تا قرن چهاردهم پرداخته مي‌شود.  قربان‌پور در ادامه سخنانش گفت: بخش بزرگي از آثار ادبي هر ملتي را آثار تقليدي تشكيل مي‌دهد. «كروچه» در كتاب «كليات زيبايي‌شناسي» مي‌گويد: «هر اثر ادبي، يك سلسله مقلد برانگيخته است كه كار آنها تقليد اغراق‌آميز و بي روح آثار ادبي است». از سويي ديگر، آنجايي كه تقليد از حد طبيعي فراتر رفته، نشانه‌اي از انحطاط فكري جامعه بوده است.  وي افزود: اين كه از قرن هشتم به بعد، اوج تقليدها و نظيره‌سازي‌ها از آثار نظامي صورت مي‌گيرد، دليل روشني بر ركود عقلانيت و فلسفه در ايران است. به همين دليل است كه ماندگاري آثار تقليدي، كمتر از آثار هنري است. در متون بلاغي ما نيز آثار تقليدي زير مجموعه سرقت‌هاي ادبي دانسته شده‌اند.  اين نكته را بايد در نظر داشت كه مضامين مشترك ادبي، به معناي تقليد نيست. چون ادبيات ملت‌ها، حاصل تجربيات مشترك انسان‌هاست. اگر تقليد به مساله نفوذ و تاثير محدود بشود و اثر پديد آمده، پيرنگ و سبك شخصي داشته باشد، جزء آثار تقليدي به‌حساب نمي‌آيد.  براي مثال «اسكندرنامه» نظامي كه مضمون آن برگرفته از شاهنامه است، چون داراي توازن و تناسب است، كاري تقليدي دانسته نمي‌شود. ارسطو نيز معتقد بود كه هر چند كار شاعر تقليد است، اما او دست به تقليد صرف نمي‌زند و از ذهن خود براي بازسازي طبيعت كمك مي‌گيرد. در نقد مدرن نيز آنچه اهميت دارد، تقليد نيست، شيوه بيان هنري است.  اين را نيز بايد توجه كرد كه رابطه تقليد و زبان، ارتباطي متقابل است. به همين دليل شاعر و نويسنده‌اي كه تجربه اصيل دارد، زبان او پويا خواهد بود. اما شاعر مقلد، داراي زباني ايستا و مُرده است. آفرينش و خلاقيت هنري، باعث پويايي زبان مي‌شود و آثار تقليدي به ايستايي زبان مي‌انجامد.  اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: بين انحطاط زباني و انحطاط فكري هم رابطه‌اي برقرار است. هرگاه جامعه از جهت فكري سالم باشد، زبان او هم از سلامت برخوردار است. نظامي در دوره‌اي مي‌زيست كه هنوز در ايران انحطاط فكري و شكست فلسفه آغاز نشده بود و يا اگر هم چنين چيزي وجود داشت، به كمال نرسيده بود. از اين رو، زبان نظامي باشكوه و زيباست.  زمينه‌هاي تقليد در ادبيات فارسي  وي افزود: زمينه‌ها و پيدايش آثار تقليدي را از دو وجه مي‌توان بررسي كرد، زمينه‌هاي فردي و زمينه‌هاي اجتماعي. در زمينه تقليدسرايي از آثار نظامي، اين موارد در خور يادآوري است، ميل به آساني در بسياري از مقلدان، ارزنده بودن آثار هنري، گسترش نفوذ و مقام برخي از شاعران، مفاخره و عجز در آفرينش ادبي، ضعف نقد و نقادي در گذشته ادبي ايران و نيز لزوم برانگيختن جامعه با تقليد از آثاري كه چنين كاركردي داشته‌اند. قربان‌پور يادآور شد: يكي از زمينه‌هاي فردي تقليد، به كشش آدمي به تقليد و دوري از ابداع بازمي‌گردد. به همين دليل تعداد آثار تقليدي بيشتر از آثار ابداعي است. هر چند تقليد براي انسان امري فطري و طبيعي است اما تقليد صرف، شيوه ناتوانان و روش كساني است كه از ابداع و ابتكار عاجزند.  از سويي ديگر، آنچه زمينه تقليد از آثار نظامي را گسترش داده است، ارزنده بودن و جاذبه آثار اوست. نظامي چنان كاخ بلند و استواري را پايه گذاشته است كه باعث تقليد ديگران شده است. چون شاهكارهاي ادبي، انگيزه‌هاي متفاوتي به افراد مي‌دهند تا دست به كار تقليد بزنند. بگذريم از اين كه تقليد از نظامي مُد زمانه هم بوده است.  وي افزود: شهرت و قبول عام و عظمت جايگاه نظامي هم در تقليد از آثار او مؤثر بوده است. مفاخره و معارضه جويي نيز يك دليل ديگر آن است. بسياري از شاعران در كار تقليد با هم مسابقه و رقابت داشته‌اند. در دوره تيموري، صفوي و قاجار اين نوع رقابت، رو به گسترش بوده است. دوره بازگشت ادبي نيز موجي از تقليد پديد آورده است.  استاد دانشگاه كاشان يادآور شد: در شعر سبك هندي هم با آن كه تازگي‌هايي ديده مي‌شود، ولي باز در منظومه‌سرايي تقليد ادامه مي‌يابد. اما اوج تقليد از نظامي، متعلق به دوره صفويه است. اين را نيز بايد در نظر گرفت كه رويدادهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي از ديگر زمينه‌هاي پديد آمدن آثار تقليدي بوده‌اند. وي افزود: با آن كه تمام آنهايي كه پس از نظامي دست به داستان‌سرايي زده‌اند، از شيوه او تقليد كرده‌اند اما كساني هم بوده‌اند كه كوشيدهظ اند تا تغييراتي در داستان‌هاي او بدهند؛ مثل منظومه «گل و نوروز» خواجوي كرماني يا «مهر و وفا»ها و «يوسف و زليخا»هايي كه سروده شده و كوششي براي يافتن راهي تازه در منظومه‌سرايي بوده است. فيضي دكني هم طرحي تازه براي سرودن خمسه داشت و ترجمه منظومي از «مهابهارات» و «رامايانا» عرضه كرد. حكيم ركناي مسيح نيز منظومه «رام و سينا» را سرود. اينها نمونه‌هايي از تغييرات در داستان‌سرايي فارسي، پس از نظامي، است.
يکشنبه 22 اسفند 1389  13:9:42
 نخستین نشریه بین‌المللی بین‌رشته‌ای ریاضی شیمی دانشگاه کاشان اعتبار علمی، پژوهشی دریافت کرد
مجله معتبر بین‌المللی Iranian Journal of Mathematical Chemistry دانشگاه کاشان اعتبار علمی – پژوهشی دریافت کرد. استاد گروه ریاضی دانشگاه کاشان و سردبیر این نشریه گفت: این نشریه به ترتیب انتشار دو فصلنامه و در زمینه مقاله‌های مرتبط با ریاضی و شیمی (بین رشته‌ای) به زبان انگلیسی منتشر می‌شود.                  پرفسور علیرضا اشرفی قمرودی،اعضای هیأت علمی این نشریه را، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های معتبری از داخل و خارج کشور اعلام کرد.  به گفته وی اساتید دانشگاه‌های تهران، قم، تربیت‌مدرس، یزد، شهیدرجایی، صنعتی اصفهان، شهرکرد، مالک اشتر اعضای هیأت تحریریه ایرانی این مجله را تشکیل می‌دهند. وی همچنین اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های پاریس،کلوج رومانی،زاگرب کرواسی، کراکوجواک صربستان، ایلمنو آلمان، نانجینگ چین و اسلونی را از اعضای هیأت تحریریه خارجی این مجله ذکر کرد. وی هدف از انتشار این مجله را تبادل تجربیات و اطلاعات علمی اساتید کشور با دانشگاه‌های خارجی و ارتقاء سطح علمی کشور دانست. این مجله به شماره 104372/11/2/89 در تاریخ 14/12/89 از سوی کمیسیون نشریات علمی کشور مجوز علمی پژوهشی دریافت کرد.
يکشنبه 22 اسفند 1389  10:56:38
 مرکز تحقیقات علمی - کاربردی صنعت حمل و نقل در دانشگاه کاشان ایجاد می‌شود
معاون آموزش، تحقيقات و فناوري وزارت راه و ترابری ، از ایجاد مرکز تحقیقات علمی _کاربردی صنعت حمل و نقل در دانشگاه کاشان خبر داد. "ناصر پورمعلم" در نشست هماهنگی تشکیل این مرکز در دانشگاه کاشان، با اشاره به اینکه 97 درصد از کارهای پژوهشی در دانشگاه‌های تهران انجام می شود اظهار داشت: ایجاد این مراکز، با توجه به پتانسیل‌های موجود در دانشگاه ها باید به خارج از تهران گسترش یابد. وی خاطرنشان کرد: با ایجاد این مراکز تحقیقاتی، می‌توان عقب‌ماندگی در تکنولوژی‌ها را با شرایط بنیادی در انتقال تکنولوژی و با فناوری‌های نوین برطرف و به اهداف توسعه رسید. وی، با اشاره به وسعت زیاد و تنوع اقلیمی کشور ایران افزود: با ایجاد این مراکز می‌توان مشکلات حمل و نقل  و ترافیک در مناطق سردسیر، گرمسیر، کویرات، مناطق دریایی و کوهستانی را بر طرف کرد. به گفته وی، این مراکز با پتانسیل‌های موجود دانشگاهی اگر سنخیت داشته باشد در آینده جهش آن زودتر و  وسعیتر انجام می شود. پورمعلم، هدف از ایجاد این مراکز را ايجاد نگرش و بينش اقتصادي نسبت به مجموعه حمل و نقل كشور و ارائه راهكارهاي اقتصادي و انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي در زمينه اقتصاد حمل و نقل و توسعه پايدار در معاونت آموزش، تحقيقات و فناوري ذکر کرد. به گفته وی، با جذب نيروهاي متخصص و صاحب‌نظر به منظور همكاري و يا انجام پروژه‌های تعريف شده زمينه‌هاي لازم جهت بهينه‌سازي فعاليت‌هاي مختلف حمل و نقل در كشور فراهم می‌شود. پور معلم خاطر نشان کرد: اين گروه با برخورداري از نيروهاي متخصص و اعضاي هيات‌علمي و بهره‌گيري از توانمندي‌هاي علمي اساتيد دانشگاهي كشور، در ارتباط تنگاتنگ با بخش‌هاي اجرائي و با عزم راسخي در راستاي نيل به اهداف نهايي گام بر مي‌دارد. به گفته وی، با کمک معاون ساخت و نگهداری وزارت راه وسایل آزمایشگاهی این مرکز هم تجهیز می‌شود. معاون وزیر راه، به ایجاد رشته‌ی کارشناسی ارشد عمران گرایش حمل و نقل در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این رشته می‌توان زمینه تربیت نیروی انسانی کارآزموده و متخصص را فراهم کرد. وی، با اشاره به بیش از 50 قرار داد جهانی در زمینه راه اظهار داشت: می توان با ارتباطات و توانمندیهای علمی و پژوهشی مشکلات حمل و نقل هوايي،دريايي ، ريلي و جاده اي را برطرف کرد. پور معلم، تشکیل اتاق فکر را لازم دانست و افزود: با تعامل بین علم و فناوری و صنعت و توسعه می‌توان به اهداف توسعه رسید. وی، چاپ و تهیه مجلات علمی، ترویجی و پژوهشی، شرکت در کنفرانس‌های مشترک و برگزاری همایش‌ها را از برنامه‌های این مرکز و پایگاه تحقیقاتی ذکر کرد. در پایان این نشست که با حضور  معاونان وزارت راه و اداره کل راه و ترابرای استان اصفهان و شهرستان کاشان برگزار شد تفاهم نامه تشکیل این مرکز با وزارت راه و دانشگاه کاشان امضاء رسید.
شنبه 21 اسفند 1389  6:46:23
1 2 3 4 5 6
انتخاب وب سایت :  

کاشان-کیلومتر ۶ بلوار قطب راوندی
کدپستی 8731753153
تلفن : ۰۳۱۵۵۹۱۹
فكس دبيرخانه : ۰۳۱۵۵۵۱۱۱۲۱